Armlift

Wat is eigenlijk een armlift?

Bij een armlift wordt het teveel aan huid thv de bovenarmen weggenomen. Dit huidoverschot is meestal het resultaat van een serieuze vermagering. De littekens bevinden zich aan de binnenzijde van de bovenarm. In het begin zijn deze littekens wat rood en zichtbaar maar meestal vervagen ze na ongeveer één jaar. Littekenvorming is echter verschillend van persoon tot persoon en onmogelijk te voorspellen.

Kom ik in aanmerking voor een armlift?

De indicatie voor een armlift is huidoverschot. Dit huidoverschot treedt meestal op bij patiënten die na een dieet of operatie serieus vermagerd zijn.

Deze ingreep wordt uitgevoerd om medische redenen en een tussenkomst van de mutualiteit is voorzien.

Een armlift gebeurt altijd in de operatiezaal van het ziekenhuis. Onder algemene verdoving wordt via een vooraf gemaakte tekening op beide bovenarmen de overtollige huid weggesneden en de wondes mooi gehecht. Op het einde van de ingreep wordt er een drukverband aangemeten.

Zijn er risico’s verbonden?

Geen enkele chirurgische ingreep is zonder risico. De algemene verdoving op zich houdt een klein risico in. Ook kan er na de operatie uitzonderlijk een nabloeding of een infectie optreden. Ook een veranderd gevoel thv de huid van de bovenarmen en teveel littekenvorming dienen we te vermelden. Gelukkig zijn deze zaken vandaag de dag zeldzaam en wordt alles gedaan om dit te voorkomen (lichte verdoving, steriliteit, buisje plaatsen voor overtollige vocht, hoogstaand chirurgisch materiaal,…)

Na de operatie dient men een drukverband te dragen gedurende een tweetal weken. Gedurende deze periode moet men ook opletten met het tillen van zware lasten.

De eerste weken na de operatie komt u op controle om te kijken of alles volgens wens verloopt en om de hechtingen te verwijderen. Eens alles genezen is, zien we u enkel terug op consultatie op uw vraag.

Wanneer kan ik het werk hervatten?

De gemiddelde duur van arbeidsonderbreking is afhankelijk van persoon tot persoon en bedraagt gemiddeld twee weken. Aangezien het om een functionele ingreep gaat, kan er een attest van werkonbekwaamheid afgeleverd worden.