Bovenste ooglidcorrectie

Wat is eigenlijk een bovenste ooglidcorrectie?

Bij een bovenste ooglidcorrectie wordt er een insnede gemaakt in het bovenste ooglid en wordt het overschot aan huid en vetweefsel weggenomen. Tegelijkertijd wordt er ook een deeltje van de oogkringspier weggenomen.

Kom ik in aanmerking voor een ooglidcorrectie?

De indicatie voor een esthetische ooglidcorrectie is dubbel. Ten eerste, bij personen die overhangende huid hebben ter hoogte van de bovenste oogleden en ten tweede personen met uitgesproken zwelling van de bovenste oogleden.

Een bovenste ooglidcorrectie gebeurt meestal in de operatiezaal van het ziekenhuis; doch kan ook in een private setting uitgevoerd worden. Een bovenste ooglidcorrectie kan gebeuren onder zowel lokale als algemene verdoving. Via een kleine insnede in het bovenste ooglid wordt het overschot aan huid en vetweefsel weggenomen; alsook een stukje spier. De huid wordt zorgvuldig gesloten met een heel fijn draadje. Het littekentje op het ooglid blijft relatief rood in het begin en zal meestal vervagen na enkele weken tot maanden. Littekenvorming op zich is afhankelijk van persoon tot persoon en kan onmogelijk vooraf ingeschat worden.

Na de operatie mag men zijn ogen niet uitwrijven; anders worden de hechtingen beschadigd. Ook moet men zonlicht mijden zolang er zwelling en verkleuring aanwezig is. Na de ingreep loopt men enkele dagen rond met een paar mooie blauwe ogen.

Zijn er risico’s verbonden aan een ooglidcorrectie?

Geen enkele chirurgische ingreep is zonder risico. De algemene verdoving op zich houdt een klein risico in. Ook kan er na de operatie uitzonderlijk een nabloeding of een infectie optreden. In een zeldzaam geval werd blindheid beschreven. Gelukkig zijn deze zaken vandaag de dag zeldzaam en wordt alles gedaan om dit te voorkomen (lichte verdoving, steriliteit, hoogstaand chirurgisch materiaal,…)

De eerste weken na de operatie komt u op controle om de hechtingen te verwijderen en te kijken of alles volgens wens verloopt. Eens alles genezen is, komt men enkel nog op consultatie op uw vraag.

Deze ingreep wordt meestal uitgevoerd om esthetische redenen en een tussenkomst van de mutualiteit is niet voorzien. Alle kosten vallen ten uwen laste. Een juiste prijsberekening kan in overleg met uw arts en is afhankelijk van de opnameduur en de kamerkeuze.

Wanneer kan ik het werk terug hervatten?

De gemiddelde duur van arbeidsonderbreking is afhankelijk van persoon tot persoon en bedraagt gemiddeld zes dagen.